design methodology teaching at the university

What makes a design meaningful? How can I create an appropriate design language for my concepts? And how do I visualize my design and ideas?
I work with industrial design students on methods fo achieve reliable solutions.

As design is a systematic process to find solutions to users problems to finally create satisfying products. But this focuuses more on problem solution and innovative conceptions. But what makes a product desireable beyond usability, what makes a design meaningful? Just the genius art of the designer or the value of a brand? Or can we use methodologies that lead designers to style their design concepts accurate towards the meaning their product finally should have?

At the university of Wuppertal I'm teaching classes since 2007 to young industrial designers using methodologies in finding the appropriate shape for a product and its design language. The methodology is aimed to remove any randomness out of the form finding process and go beyond gutt feelings and personal preferences to a logically derived design language making the final design concept telling exactly what it is just by its form and cmf.

Image placeholder

Image credits: Leon Affeldt/Leo von Boetticher/Jonathan Cohen Harel, Christina Sessler/Vincenzo Lenopoli,
Jakob Höxtermann/Larissa Mladenova/Kai Bettermann, Moritz Schulz/Adam Green,
Cai Yu Wu/Yuqing Wang/Jian Cui/Anna Eppihimer,
Virginia Kutschera/Bjarne Tödte/Kashish Kalra, Lea-Marie Loncaric/Mitali Bapat/Alexander Müller



Diese Projekte wurden als freie studentische Arbeit und nicht im Auftrag etwaig genannter Unternehmen entwickelt.

formkurs 2 – binoculars –
winter 2021/22

In this class I work together with Prof. Matthias Schoenherr with the industrial design students of the 5th term. The project focusses on methods for an appropriate shape development
With the latest project the task has been to style binoculars to specific fields of use and target groups. The goal is to find a design language which shows this intention and is appropriate for setting of use for these concepts.

Digitale Formentwicklung

Schwerpunkte des Kurses sind die Designkonzeption, Formgenerierung, die Gestaltung der ästhetischer Funktionen (Gestalt und deren Bedeutung) eines Produktes. Ein wesentlicher Kursanteil werden digitale Entwurfsmethoden sein. Der Kurs wird ein konkreten Produkt zum Inhalt haben. Die dafür wesentlichen Arbeitsbereiche eines Entwurfes werden bearbeitet.

The focus of the course is on - Improvement of design skills - Understand and create design languages - Relationship between form and content, aesthetics and their meaning - new is a focus the relationship of emotions and design

Image credits: Lisa Jagieniak, Leon Clamor, Lisa Sonntag, Michael Wizke, Erasmus Lippert, Laurin Büscher,
Björn Hessberg, Fabian Stackmann, Maëlise Jourdan, Felix-Felsch, Sarah Trautwein, Gong Jiaxin, Katharina Jansen,
Samuel Linsenmeier, Christian Stratmann, Katrin Paulus Castella, Daniel Schulze, Hannah Wüpping, Finn Sommerhoff

Diese Projekte wurden als freie studentische Arbeit und nicht im Auftrag etwaig genannter Unternehmen entwickelt.

Technischer Entwurf – Kompakt-Akkuschrauber – Sommer 2022

Entwurfsprojekt im 4. Semester zusammen mit Prof. Martin Topel.

Das Studienfach Technische Gestaltung vermittelt die Kenntnisse ein Gerät, "von innen heraus" zu gestalten. Konstruktions- und Fertigungstechnik bilden dabei die Basis, auf der sich der Gestaltungsprozess einer Analyse und Synthese entwickelt. Die Aufgabe besteht in der ganzheitlichen Durchdringung des Produktes, der Ermittlung der Kriterien und der Entwicklung einer Gestaltvorstellung. Ausgangspunkt der Analyse ist ein am Markt erhältliches Produkt. Ziel der Untersuchung ist nicht nur die Ermittlung der Schwachstellen, sondern gleichzeitig die Frage nach der semantisch richtigen Form, Farbe, Symbolik und des dabei wirksam werdenden ästhetischen Zustandes. Das Gerät wird zerlegt und ihre Bau- und Funktionsstruktur ermittelt und zeichnerisch festgehalten. Werkstoffe, Fertigungs- und Beschichtungsverfahren und deren gestaltbeeinflussende Wirkungen werden erkannt, die Wirkzusammenhänge der Funktionsbauteile verständlich. Im anschließenden Syntheseprozess werden die in der Analyse ermittelten Schwachstellen beseitigt. Ziel des Projektes ist die Schulung des konstruktiven Denkens und die technische Darstellung sowie die Entwicklung einer daraus abgeleiteten formalen Struktur.

Image credits: Nadia Reski/Ines Reutter, Marie Ibach/Nick Wode, Noah Basu/Simon Rummenhoeller,
Zhidong Xia/Xiaotian Wang, Lisa Schroeder, Frederik Bruer/Justus Kaufmann/Philipp Zigan

formkurs 2 – smart glasses – 2020/21

In this class I work together with Prof. Matthias Schoenherr with the industrial design students of the 5th term. The project focusses on methods for an appropriate shape development
With the latest project the task has been to style smart glasses to specific fields of use and target groups. The goal is to find a design language which shows this intention and is appropriate for setting of use for these concepts.

showcase – uwid university of wuppertal

Free Template

Two times a year there is a public exhibition of the student projects of all classes at the end of each term mid of march and mid of september combined with the bachelor and master graduation ceremony.
The industrial design course at the university of wuppertal is a clever blend of design and technology. A personal and committed course of studies with a focus on technical products, on practice, on internationality and a scientific approach.

Image credits (except where noted): uwid, Matthias Schönherr, Volker Huebner

list of research projects at uwid

Sommer 2022

Kompakt-Akkuschrauber
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner/Leon Affeldt

Winter 2021/22

Fernglas – binoculars
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2021

DECT-Telefon
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2020/21

smart glasses
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2020

Fön
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner/BA Valentin

Winter 2019/20

two devices – smart watch + ?
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2019

Computermaus
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2018/19

Tente Rollen & Räder
Formentwicklung, 5. Semester, Kooperations-Projekt mit Tente Rollen GmbH, Wermelskirchen, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2018

Personenwaagen
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2017/18

bike stem – Fahrrad Vorbau
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2017

Hifi-Audio
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2016/17

Sport-, Freizeit- oder Gesundheitsuhr
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2016

Fernbedienung
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2015/16

Electric Water Kettle
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2015

Wetterstation
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2014/15


Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2014

Zeitschaltuhr
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2013/14

3 devices – Haushaltsgeräte-Familie
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2013

Walkie Talkie
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Winter 2012/13

binoculars – Fernglas
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2012

Braun - PURE
Entwurfsprojekt mit dem Schwerpunkt Sustainability
Kooperation mit Braun, Kronberg, 6. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

Winter 2011/12

LED-Handleuchte
Formentwicklung, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

Sommer 2011

Oral B - Entwurfsprojekt zum Thema Mundhygiene
Kooperation mit Braun Oral B, Kronberg, 6. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Kalweit/Dipl. Des. Hübner

WS 2010/11

Kettler „reloaded“
Entwurfsprojekt zur Neupositionierung der Marke im Bereich Zweiräder
Kooperation mit Kettler, 5. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

Formentwicklung Fahrrad-Rahmen, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

SS 2010

„Musikhören im Badezimmer“
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

WS 2009/10

FSB - Formentwicklung Türgriff
Kooperation mit FSB, Brakel, 5. Semester, Prof. Schönherr/Dipl. Des. Hübner

SS 2009

Braun - Future of Shaving
Entwurfsprojekt zum Thema Rasur beim Mann
Kooperation mit Braun, 6. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

„Temperaturmessen im privaten Bereich“
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

WS 2008/09

Microsoft - Young Mobility
Entwurfsprojekt zur Zukunft elektronischer Kommunikationsgeräte, Kooperation mit Microsoft, Seattle, 5. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

Digitale Formentwicklung, Freies Projekt, 5. Semester, Dipl.Des. Volker Hübner

SS 2008

„Going green“ - Alltag im grünen Bereich
Entwurfsprojekt mit dem Fokus Sustainabiliy, 6. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

„Wiegen im Haushalt“
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner

WS 2007/08

Precore - Future of Fitness
Entwurfsprojekt / Kooporations-Projekt mit dem amerikanischen Sportgerätehersteller Precore, 5. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

SS 2007

Braun - Male Body Grooming
Entwurfsprojekt zum Thema Körperrasur beim Mann
Kooperation mit Braun, 6. Semester, Prof. Grabes/Dipl. Des. Hübner

„Erfrischen mit Luft“
Technisches Gestalten, 4. Semester, Prof. Trauernicht/Prof. Topel/Dipl. Des. Hübner